De naam Devils Tower

 

Stammen als de Arapaho, de Crow, de Cheyenne, de Kiowa, de Lakota en de Shoshone Indianen hebben culturele en geografische banden met de monoliet al sinds de eerste Europeanen en immigranten Wyoming bereikten. Zij kenden de volgende namen voor de monoliet:

Kiowa : Aloft on a Rock
Cheyenne en Crow : Bear's House
Cheyenne en Crow : Bear's Lair
Cheyenne en Lakota : Bear's Lodge (Matȟó Thípila)
Lakota : Bear's Lodge Butte
Arapoha en Cheynne : Bear's Tipi
Kiowa : Tree Rock
Lakota : Grizzly Bear Lodge

 

De naam Devil's Tower (nu zonder apostrof) werd aan de monoliet gegeven door kolonel Richard I. Dodge in 1875. Deze Richard Irving Dodge leidde toen een expeditie toen zij bij deze monoliet aankwamen. Hij vroeg de naam en meende dat zijn tolk "Bad God's Tower" zei, terwijl deze waarschijnlijk "Bear's Lodge" zei. Later werd de naam verkort naar Devil's Tower (en toen de 's in geografische namen overbodig werd tot Devils Tower).  Het Congres zag de unieke karakteristieken van deze berg en benoemde het U tot S Forest Reserve in 1892 en tot National Monument (de eerste in de USA) in 1906.

In 2005 werd geprobeerd de banden van de stammen met de monoliet te erkennen. Men wilde de naam toen veranderen in Bear Lodge National Historic Landmark. Het idee werd echter verworpen door ene Barbara Cubin van het US Congress uit angst dat een naamsverandering het toerisme zou schaden.

Maar waarom nu zo vaak de "bear" in de naam van deze monoliet? Hier zijn verschillende Indiaanse varianten voor:

Kiowa en Lakota Sioux:
Een aantal meisjes speelden buiten en werden gezien door een aantal grote beren. De beren gingen achter de meisjes aan. Om aan de beren te ontkomen, klommen de meisjes boven op een rots (atop of a rock, aloft on a rock). Boven op deze rots vielen zij op hun knieen en baden naar de "Great Spirit" om hen te redden. De "Great Spirit", door de Sioux ook wel Wakan Tanka genoemd, zorgde ervoor dat de rots van de grond naar de hemel rees, zodat de beren de meisjes niet meer konden bereiken. De beren probeerden het nog wel en in hun pogingen om naar boven te klimmen, lieten zij diepe strepen van hun klauwen in de rotsen achter. Deze markeringen zie je vandaag de dag nog steeds (zie foto). Toen de meisjes de hemel bereikten, werden zij opgenomen in de Pleiades. 

Een andere variant van Kiowa en Lakota Sioux:
Twee Sioux jongens dwaalden ver van hun dorp toen ze werden ontdekt door Mato de beer. Deze beer was zo groot, dat zijn klauwen de grootte hadden van teepee (wigwam) palen. De beer zag die twee jongen wel zitten als ontbijtje en had ze bijna te pakken, toen de jongens een gebed richtten tot Wakan Tanka, de schepper. Toen rezen de jongens plots omhoog op een enorme rots. Mato probeerde ze van alle kanten te pakken, waarbij hij grote krassen op de rots achterliet. Uiteindelijk verliet Mato zeer teleurgesteld het gebied. Hij kwam tot rust ten oosten van de Black Hills. Zijn rustplek is nu Bear Butte. De jongens werden van de rots afgeholpen door Wanblee, de arend, die ze weer terug bracht naar hun dorp.

Cheyenne:
Een gigantische beer achtervolgt een groep meisjes en doodt de meesten van hen. Twee zusjes weten echter te ontsnappen naar hun huis, terwijl de beer hen nog steeds achterna zit.  De meisjes vertellen aan twee jongens dat de beer alleen gedood kan worden met een schot van een pijl door de onderkant van de voet. Daarom leidden de jongens de twee zusjes naar Devils Tower. De beer dacht dat de meisjes de rots beklommen hadden en begon ook via de zijkanten te klimmen. Hierbij liet hij grote strepen achter. De jongens probeerden de beer aan de onderkant van de voet te beschieten. Zij waren bijna succesvol en toen vond de beer het te benauwd worden. Hij ging er vandoor toen een pijl bijna zijn linkervoet raakte. De laatste pijl die de jongens schoten ging omhoog en kwam nooit meer terug.

Wooden Leg, een Northern Cheyenne Indiaan:
Deze Indiaan vertelt een andere legende die hij weer heeft van een oude man. De oude man reisde door Wyoming en kwam langs Devils Tower rond 1866-1868. De Indiaanse man besloot te gaan slapen aan de voet van Bear Lodge (Devils Tower) naast het hoofd van een buffalo. De volgende ochtend ontdekte de Indiaan dat zowel hij als de kop van de buffalo verplaatst waren naar de top van de rots door de "Great Medicine" (de Great Spirit van de Cheyenne, ook wel Maheo). De Indiaan bracht nog een dag en nacht op de rots door zonder water. Nadat hij de hele dag had gebeden tot "Great Medicine" en uiteindelijk in slaap viel, werd hij de volgende ochtend weer gewoon op de grond wakker. Maheo had hem naar beneden gebracht, maar de kop van de buffalo was nog boven. De buffalo kop was duidelijk zichtbaar via de telescoop van de oude man. Hoe anders kan ook verklaard worden dat de kop van een buffalo zich bovenop een rots bevond die nog nooit was beklommen?
De Northern Cheyenne Indianen hadden trouwens in al hun kampen een heilige teepee met heilige objecten voor de Great Medicine. En in het geval van deze Northern Cheyennes was het heilige object een bufffalo kop.

Kiowa:
Zoals ook te zien in het visitor center en met dezelfde afbeelding van Herbert A. Collins als hierboven.